اشکال دارویی کلونازپام 2 :

TAB: 1 , 2 mg

مکانیسم عمل کلونازپام 2  :

کلونازپام از بنزودیازپین‌ها است.

این دارو باعث تسهیل یا افزایش عمل مهاری GABA که یک ناقل عصبی مهاری در مغز است می‌شود که این خود باعث مهار پیش و پس سیناپسی در تمام نواحی CNS خواهد شد.

اثرات آرام بخش و ضدتشنج کلونازپام بعلت اثرات این دارو در سطح لیمبیک و تحت قشری می‌باشد.

در حالت کلی بعضی از علایم در افراد متفاوت فرق دارد. مکانیسم Clonazepam دقیق مشخص نیست، اما اعتقاد بر این است که توانایی افزایش فعالیت گابا را دارد، تخلیه موج و سیگنال الکتریکی را در absence seizure بوسیله‌ی دپرس کردن انتقال عصبی در  motor cortex ساپرس می‌کند. 

موارد مصرف کلونازپام 1 :

انواع تشنج‌ها، درمان فوری صرع، بیماری وسواس

کلونازپام را به عنوان یکی ازداروهای قویتر در گروه دارویی بنزودیازپین‌ها در نظر می‌گیرند.

این دارو عمدتاً برای مقابله با برخی از انواع تشنج، بخصوص در انواع خاصی از صرع و نیز برای مقابله با شوکهای ناشی از ترس کاربرد دارد.

اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد که این دارو کیفیت زندگی و بهره‌وری کار افرادی را که از شوکهای ناشی از ترس رنج می‌برند، بهبود می‌بخشد.

از کلونازپام همچنین به عنوان یک داروی ضد افسردگی استفاده می‌کنند که بطورکلی برای درمان اضطراب، اختلال روانی کاتاتونیک (Catatonia)، مرحله شیدایی مربوط به رفتارهای شیدایی- افسردگی (Manic-depressive behavior) و بیماری جمع هراسی (Social phobia) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دو سال مطالعه تکمیلی بر روی افرادی که بطور مختصر برای درمان جمع هراسی داروی کلونازپام دریافت کرده بودند نشان داد که بهبودی حاصل از این درمان، پس از قطع دارو نیز همچنان ادامه میابد، این افراد در طی این دو سال در مقایسه با گروه شاهد که دارونما دریافت کرده بودند عملکرد بهتری را از خود نشان دادند.

گاهی اوقات در درمان اضطراب، استفاده از کلونازپام بر آلپرازولام ارجحیت پیدا می‌کند.

زیرا احتمال برگشت دوباره اضطراب با استفاده از کلونازپام نسبت به Alprazolam کمتر است.

برای ترک افرادی که به مصرف آلپرازولام وابسته شده‌اند می‌توان کلونازپام را جایگزین آن کرد.

از کلونازپام برای مبارزه با پرش عصبی (Tic) و نیز درمان بیماری‌های کنترل عضلات مانند Akathisia و Tardive dyskinesia استفاده می‌کنند.

یک مطالعه نشان داد در میان کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه (ADHD) که همچنین دچار پرش یا تیک‌های عصبی هستند، کلونازپام می‌تواند بدون آسیب به آثار روانپزشکی حاصل از داروهای ADHD، تیک‌های عصبی را متوقف کند.

هرچند کلونازپام دارویی برای بیماری اِم اِس (Multiple sclerosis) محسوب نمی‌شود اما آن را برای کاهش علائم این بیماری تجویز می‌کنند.

کلونازپام دفعات غش کردن (Fainting spells) را کاهش می‌دهد.

این دارو برای از بین بردن بیخوابی و نیز کاهش اختلالی تجویز می‌شود که در آن شخص در حین خواب دست و پا می‌زند.