وبلاگ سلامت روان

وبلاگ سلامت روان

۷ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

مشاوره فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان

کودک انسان در بین سایر موجودات زنده در بدو تولد با توانایی های کمتری به دنیا می آید و از لحظه اول مراقبت و توجه زیاد والدین و اطرافیانش را برای رشد و بالندگی نیاز دارد.

در گذشته اکثر تمرکز والدین بر مراقبت های جسمانی مانند رسیدگی به غذا و خواب و سلامتی جسمی کودک بود و بیشترین کمک و راهنمایی نهایتا از اقوام و دوستان خانواده درخواست می شد اما امروزه با افزایش آگاهی خانواده ها درباره اهمیت مراحل رشدی کوک دلبندشان از نظر روانشناختی و افزایش نیاز به آموزش در زمینه به کارگیری الگوی مناسب رفتار و تربیت فرزند، نیاز به متخصصین علمی و دلسوز در این حیطه افزایش پیدا کرده است.

 

 

مشاوره فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان

۲۷ آذر ۹۸ ، ۲۰:۳۱ موافقین ۰ مخالفین ۰

دکتر سارا جعفری

دکتر سارا جعفری

سوابق اجرایی

کارشناس اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

عضو درمانی بیمارستان روزبه

سرپرست اداره سلامت روان استان اصفهان

 مسوول کلینیک محرک مرکز ملی مطالعات اعتیاد سال 1388 تا سال 1390 (مرکز اینکاس ، دکتر آذرخش مکری )

 

فعالیتهای انجام شده در وزارت بهداشت:

  1. ترجمه 2 کتاب از سری کتابهای پیشگیری و درمان اعتیاد تهیه شده توسط وزارت بهداشت
  2. ویرایش بسته درمان مواد محرک و تهیه بازخورد
  3. جمع آوری بسته های موجود در زمینه درمان مواد محرک
  4. تهیه پیش نویس برنامه آموزش کوتاه مدت حرفه ای درمانهای روانشناختی اعتیاد ویژه روانشناسان
  5. تهیه پیش نویس برنامه آموزش کوتاه مدت حرفه ای درمان روانشناختی مواد محرک
  6. تدریس در دورهای آموزش کوتاه مدت حرفه ای درمان با داروهای آگونیست ویژه پزشکان در دانشگاههای متقاضی
  7. تدریس در دورهای آموزش کوتاه مدت حرفه ای درمانهای روانشناختی اعتیاد ویژه روانشناسان در دانشگاههای متقاضی
  8. تدریس در دورهای آموزش کوتاه مدت حرفه ای درمانهای روانشناختی مواد محرک ویژه روانشناسان در دانشگاههای متقاضی
  9. برگزاری کارگاههای آموزشی ویژه کارکنان زندانهای کل
  10. سخنرانی در برنامه آموزشی درمان سوء مصرف مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی تهران ویژه پزشکان از سال ۹۲ تا سال ۹۸
  11. سخنرانی در برنامه دوره آموزش مقدماتی درمان غیر دارویی سوء مصرف مواد ویژه روانشناسان سال92 دانشگاه علوم پزشکی تهران
  12. سخنرانی در برنامه آموزشی درمانهای سوء مصرف مواد مخدر ویژه پزشکان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سال 92
۲۱ آذر ۹۸ ، ۲۳:۲۹ موافقین ۰ مخالفین ۰

fluvoxamine

فلووکسامین (Fluvoxamine) یک داروی ضد افسردگی از گروه مهارکننده‌های بازجذب سروتونین است که بیشتر برای درمان اختلال وسواسی اجباری استفاده می‌شود.

فلووکسامین برای درمان اختلال وسواس اجباری وسواس به کار می‌رود (OCD). این کار به کاهش افکار مداوم / ناخواسته (وسواس‌های)و ترغیب به انجام وظایف تکراری (اجبار مانند شستن دست‌ها، شمردن، بررسی) که با زندگی روزمره تداخل پیدا می‌کند، کمک می‌کند.

Fluvoxamine به عنوان بازدارنده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI شناخته می‌شود. این دارو با کمک به بازیابی تعادل یک ماده طبیعی خاص (سروتونین)در مغز کار می‌کند.

فلووکسامین یکی از اولین داروهای موسوم به اس‌اس‌آرآی است که در سال ۱۹۸۴ در کشور سوئیس وارد بازار شد.

این دارو از ۱۹۹۴ در آمریکا و از ۱۹۹۹ در ژاپن مصرف می‌شود.

فلووکسامین و بارداری :

اخیرا تعدادی از زنان با این سوال که آیا در دوران بارداری به fluvoxamine ادامه دهند، به کلینیک ما مراجعه کرده‌اند. Fluvoxamine یک SSRI است، با این حال به طور معمول به عنوان داروی اولیه برای افسردگی و یا اختلالات اضطراب استفاده نمی‌شود. Fluvoxamine در ابتدا توسط FDA برای درمان اختلال وسواس وسواس اجباری (OCD) تایید شد و بسیاری از آن‌ها در درمان OCD بسیار موثر هستند.

از آنجا که fluvoxamine به اندازه دیگر داروها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، اطلاعات ایمنی در مورد استفاده آن در بارداری محدود است. در حقیقت، یک تحلیل جامع که کاربرد SSRI فردی در دوران بارداری را مورد بررسی قرار دهد و خطر ناهنجاری‌های مادرزادی پس از آن حتی شامل fluvoxamine در آنالیز آن نیز نشد. یک نگاه دقیق‌تر به برخی مطالعات اخیر ممکن است ما را به درک بیشتر در مورد ایمنی در دوران بارداری هدایت کند.

مکانیسم عمل فلووکسامین 50 

 فلووکسامین یک مهارکننده ی انتخابی باز جذب سروتونین (SSRI) است. فلووکسامین با مهار اختصاصی باز جذب سروتونین موجب افزایش انتقال سروتونرژیک می‌شود.

ولی تأثیر بر فعالیت‌های دوپامینرژیک و نورآدرنرژیک ندارد. این دارو باعث مهار آنزیم سیتوکروم (۲D6 . 2C9 . 3A4 . 1A2 ) P450 میشود.

 فلووکسامین و عوارض جانبی:

هر دارویی ممکن است دارای عوارض جانبی خاص خود باشد.

اما بیشتر افراد این عوارض جانبی را دریافت نمی کنند. در لیست زیر عوارض جانبی معمول این دارو را می بینید:

یبوست، اسهال، سرگیجه، خواب آلودگی، خشک شدن دهان، سردرد، تعریق بیش از حد، از دست دادن اشتها، تهوع، عصبی بودن؛ ناراحتی معده، گرفتگی بینی، تغییر در طعم غذا، مشکل در خوابیدن، استفراغ، ضعف.

اگر عوارض شدید زیر را در خود دیدید حتما با پزشک خود مشورت کنید:

واکنش های آلرژیک (جوش؛ کهیر؛ خارش، مشکل تنفسی، تنگی در قفسه ی سینه، تورم دهان، لبها، صورت و زبان)، رفتارهای غیر عادی، مدفوع سیاه رنگ یا خونی، درد در قفسه ی سینه، کاهش تمرکز، کاهش تمایل و توانایی های جنسی، تب، ضعف و خستگی بیش از حد، مشکلات حافظه، اضطراب، افسردگی، توهم، پرخاشگری، خصومت، سردرهای مکرر، بی قراری، دوره های قاعدگی دردناک و نامنظم، تورم، تشنج، افکار خودکشی.

اگر مقدار مصرف این دارو بیشتر از مقدار تجویزی بود حتما به اورژانس خبر دهید.

اختلالات جنسی، کاهش تمایل جنسی، تغییرات رفتاری و روانی، جنون، تنگی نفس، احتباس ادرار، ضعف یا خستگی مفرط، یبوست، سرگیجه، سردرد، بی خوابی.

CNS: ﺳﺮدرد، ﺑﻲ ﺧﻮاﺑﻲ، ﺧﻮاب آﻟﻮدﮔﻲ، ﺳﺮﮔﻴﺠﻪ، ﻋﺼﺒﺎﻧﻴﺖ

GI : ﺗﻬﻮع، اﺳﻬﺎل، ﺑﻲ اﺷﺘﻬﺎﻳﻲ

۲۰ آذر ۹۸ ، ۱۸:۰۱ موافقین ۰ مخالفین ۰

کلردیازپوکساید و لاغری

کلردیازپوکساید یکی از بنزودیازپینهای‌های پرمصرف است که در درمان اضطراب و بیخوابی مؤثر است.

کلردیازپوکساید یک بنزودیازپین است. Chlordiazepoxide بر مواد شیمیایی مغز تاثیر می‌گذارد که ممکن است در افراد با اضطراب نامتعادل شود.

Chlordiazepoxide برای درمان اختلالات اضطراب به کار می‌رود.
کلردیازپوکساید ممکن است برای درمان اضطراب که ممکن است قبل از جراحی داشته باشد، به کار رود. Chlordiazepoxide نیز برای درمان اضطراب و یا ترک اعتیاد به الکل استفاده می‌شود.
کلردیازپوکساید ممکن است برای اهداف فهرست‌شده در این راهنمای دارویی استفاده شود.

در ادامه با کلینیک اعصاب و روان هیربد همراه باشید.

گروه دارویی درمانی:

بنزودیازپین‌ها

اشکال دارویی:

 TAB: 10 , 5 mg

این قرص در دو دوز ۵ و ۱۰ میلی گرم (کلردیازپوکساید ۵ و کلردیازپوکساید ۱۰) در داروخانه‌ها موجود می‌باشد.

مکانیسم عمل:

مانند سایر بنزودیازپینها به عنوان آگونیستهای گیرنده بنزودیازپین بر روی غشای سلولهای عصبی اثر کرده وباعث تسهیل ورود یا افزایش عمل GABA شده و ورود یون کلر را به سلولها افزایش می‌دهد.

مصرف برحسب اندیکاسیون:

اختلالات اضطرابی و علایم اضطرابی گذرا، اسپاسم عضلانی , سندرم ترک الکل , اضطراب پیش از جراحی

کلردیازپوکساید خودکشی : 

کلردیازپوکساید خود دارویی برای جلوگیری از خودکشی می باشد . اما ممکن است که باعث فکر کردن به ایجاد صدمه به خود یا خودکشی شود .

کلردیازپوکساید و لاغری

هنوز به نتایجی نرسیده ایم که به صورت قطعی بگوییم کلردیازپوکساید باعث لاغری می شود یا خیر . اما دسته بنزودیازپین ها معمولا با چاقی همراه است .
پیشنهاد می کنیم با پزشک خویش مشورت نمایید .

عوارض جانبی:

احساس خواب آلودگی، ضعف یا سبکی سر در اثر مصرف این دارو ایجاد می شود که می تواند در تمام طول روز ادامه داشته باشد .برای کنترل این عارضه از رانندگی و انجام کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط دارند خودداری نمایید و از مصرف الکل بپرهیزید.
احساس فراموشی و گیجی از عوارض این دارو می باشد که در صورت شدید بودن آن ها باید با پزشک خود صحبت کنید .
در برخی از افراد تغییر خلق و خو و عصبانیت بیش از حد در مدت مصرف این دارو ممکن است رخ دهد. در این صورت با پزشک خود مشورت نمایید .

۱۹ آذر ۹۸ ، ۱۷:۵۷ موافقین ۰ مخالفین ۰

کوئتیاپین 25

در ﻫﺮ ﻓﺮﻣﻮﻻﺳﻴﻮن، ﻳﻚ ﻣﺘﺎﺑﻮﻟﻴﺖ ﻗﻮی norquetiapine اﻳﺠـﺎد ﻣـﻲﺷـﻮد ﻛـﻪ ﻧﻴﻤـﻪ ﻋﻤﺮی ﺣﺪود ۱۲ ﺳﺎﻋﺖ دارد.

ﻫﺮ دو ﻧﻮع اﻏﻠﺐ روزی ﻳﻜﺒﺎر ﺗﺠﻮﻳﺰ میﺷﻮد و ﺗﺪاﺧﻞ داروﻳﻲ ﻧﻴﺰ ﻧﺪارد.

دارو ﻳﻚ ﺑﺎﻧﺪﻳﻨﮓ ﻗــﻮی Histaminic، Cholinergic و Alpha-1-adrenergic دارد، ﻛــﻪ ﺑﺎﻋــﺚ ﺧــﻮابآوری زﻳــﺎد، ﺗﺄﺛﻴﺮات آﻧﺘﻲ ﻛﻮﻟﻴﻨﺮژﻳﻜﻲ و اﻓﺖ ﻓﺸﺎر وﺿﻌﻴﺘﻲ میﺷﻮد.

ﺗـﺪاﺧﻼت داروﻳـﻲ ﺑﺴـﻴﺎر ﻛـﻢ اﺳـﺖ، اﻣـﺎ ﺳﻄﺢ ﻏﻠﻈﺖ آن ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪ اﻟﻘﺎ ﻛﻨﻨﺪهﻫﺎ ﻳﺎ ﻣﻬﺎر ﻛﻨﻨﺪهﻫﺎی ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺳﻴﺘﻮﻛﺮوم P450 ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻛﺎرﺑﺎﻣﺎزﭘﻴﻦ، Fluxetine، Ketokonazole ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻗﺮار میﮔﻴﺮد، در واﻗﻊ، ﺑﺎ اﻳﻦ داروﻫﺎ ﻧﻴﺎزی ﺑـﻪ ﺗﺜﺒﻴـﺖ دوز ﻧﻴﺴﺖ.

دوز آﻏﺎزﻳﻦ اﻓﺮاد ﺑﺎﻟﻎ ۲۵ ﻣﻴﻠﻲﮔﺮم دوﺑﺎر در روز اﺳﺖ و ﺑﻪ آراﻣـﻲ ﻏﻠﻈـﺖ آن ﺑـﻪ ۲۵ ﺗـﺎ ۵۰ ﻣﻴﻠﻲﮔﺮم روزاﻧﻪ و ﺣﺪاﻛﺜﺮ ۳۰۰ ﺗﺎ ۶۰۰ ﻣﻴﻠﻲﮔﺮم در روز میرﺳﺪ.

ﺷﺮﻛﺖ ﺳﺎزﻧﺪه ﺑﺮای ﻧﻮع ﻃﻮﻻﻧﻲ ﻣــﺪت، دوز آﻏــﺎزﻳﻦ ﺗــﺎ ۳۰۰ ﻣﻴﻠــﻲﮔــﺮم در روز، در روز دوم ۶۰۰ ﻣﻴﻠــﻲﮔــﺮم و در روز ﺳــﻮم ۸۰۰ ﻣﻴﻠﻲﮔﺮم روزاﻧﻪ را ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد داده اﺳﺖ.

دوز ﻧﻬﺎﻳﻲ ﻫﺮ دو ﻧﻮع ﺑﺮاﺑﺮ اﺳـﺖ.

ﺷـﺮﻛﺖ ﺳـﺎزﻧﺪه ﺣـﺪاﻛﺜﺮ دوز را ﺗﺎ ۸۰۰ ﻣﻴﻠﻲﮔﺮم در روز را ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد داده اﺳﺖ، اﻣﺎ ﺗـﺎ دوز ۱۲۰۰ ﻣﻴﻠـﻲﮔـﺮم در روز اﺳـﺘﻔﺎده ﺷﺪه و ﺑﻪ ﻧﻈﺮ میرﺳﺪ ﻛﻪ ﺑـﻪ ﺧـﻮﺑﻲ ﺗﺤﻤـﻞ ﻣـﻲﺷـﻮد.

ﺑـﺮای اﻓـﺮاد ﻣﺴـﻦ، ﺑـﺎ دوزﻫـﺎی ۱۲/۵ ﺗـﺎ ۲۵ ﻣﻴﻠﻲﮔﺮم دوﺑﺎر در روز آﻏﺎز میﺷﻮد و ﻏﻠﻈﺖ آن در ﺧﻮن اﻳـﻦ اﻓـﺮاد ﻛﻤﺘـﺮ از اﻓـﺮاد ﺟـﻮان اﺳـﺖ.

ﺑﺮای دﻓﻊ دارو ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻛﻠﻴﻪ ﻧﻴﺴﺖ اﻣﺎ در اﻓﺮادی ﻛـﻪ ﻣﺸـﻜﻞ ﻛﺒـﺪی دارﻧـﺪ ﺑـﺎﻻ رﻓـﺘﻦ ﺳـﻄﺢ ﻏﻠﻈﺖ را ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه دارد ﻛﻪ ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ ﺗﻐﻴﻴﺮ دوز اﺳﺖ.

کوئتیاپین 25

۱۷ آذر ۹۸ ، ۰۰:۳۲ موافقین ۰ مخالفین ۰

خودکشی با نورتریپتیلین

خودکشی با نورتریپتیلین

این دارو یک هشدار دارد. این جدی‌ترین خطر برای اداره غذا و دارو (FDA)است. هشدار به پزشکان و بیماران درباره اثرات مواد مخدر که ممکن است خطرناک باشند هشدار می‌دهد.

Nortriptyline ممکن است ریسک افکار خودکشی و رفتار را برای افراد جوان‌تر از ۲۴ سال افزایش دهد. داشتن افسردگی و مشکلات روانی شما را در معرض خطر خودکشی قرار می‌دهد. پزشک شما به شما برای هر گونه تغییر در علائم افسردگی خود و هر گونه رفتار غیر معمول و یا افکار مربوط به خودکشی بر شما نظارت خواهد کرد. 
۱۵ آذر ۹۸ ، ۲۰:۴۹ موافقین ۰ مخالفین ۰

مصرف گل و ماریجوانا در حاملگی

هیچ مقداری از مصرف ماری جوانا در طول حاملگی و شیردهی مجاز نمی باشد.

در طول حاملگی کشیدن ماده، خوردن آن در غذا ،باعث می شود ماری جوانا قویتر از قبل عمل کند که  باعث می شود حاملگی برای رشد جنین خطرناک باشد.

ماریجوانا  حدود ۵۰۰ ماده شیمیایی دارد که موثر ترین آن تتراهیدروکانابینول می‌باشد. این مواد شیمیایی می توانند از جفت رد شده و به جنین در حین حاملگی برسند.

مطالعات نشان داده است که مصرف ماری جوانا در حین حاملگی می تواند برای سلامتی جنین خطرناک باشد و علت مشکلات چندانی برای جنین باشد این مشکلات شامل:

۰۱ جلوگیری از رشد جنین (وقتی جنین در طول حاملگی وزن مناسب نمی گیرد وقتی به دنیا آمد نیز وزن مناسبی ندارد)

 

مصرف گل در حاملگی

۰۵ آذر ۹۸ ، ۱۵:۳۵ موافقین ۰ مخالفین ۰