این دارو فقط در بیماران با علایم شدید که به دیگر درمان ها پاسخ نداده اند مصرف میشود.

در مطالعات داروهای روان پریشی نشان داده شده که این دارو هیچ مزیتی در مقایسه با دیگر داروها ندارد، همچنین، گزارشات اولیه مبنی بر مؤثر بودن در اختلال تیلک وجود دارد اما در مطالعات بعدی این موضوع اثبات نشده است.

به دلیل تأثیرات قلبی ناهنجار، در هیچ شرایطی این دارو در خط اول قرار ندارد.

در ادامه با کلینیک اعصاب و روان هیربد همراه باشید.

 

نام‌های تجاری:

Orap اورپ

گروه دارویی-درمانی: 

ضد روانپریشی نسل اول

اشکال دارویی:

Scored Tablet:2mg

Scored Tablet:4mg

مکانیسم عمل:

گرچه مکانیسم دقیق اثر دارو مشخص نیست ولی احتمالا از طریق مهار گیرنده‌های دوپامین در دستگاه عصبی مرکزی عمل می‌کند.

این دارو همچنین باعث افزایش turn over دوپامین و انسداد کانال‌های کلسیمی وابسته به ولتاژ و مهارگیرنده‌های اوپیوئیدی و افزایش غلظت پرولاکتین می‌شود.

پیموزاید ایرانی

مواد اولیه داروی ایرانی و خارجی یکی است و پیموزاید ایرانی با پیموزاید خارجی تفاوتی ندارد . پیموزاید ایرانی ارزانتر از پیموزاید خارجی است .

پیموزاید نی نی سایت
پیموزاید خارجی

مواد اولیه داروی ایرانی و خارجی یکی است و پیموزاید ایرانی با پیموزاید خارجی تفاوتی ندارد . پیموزاید حارجی گرانتر از پیموزاید ایرانی است .

پیموزاید ویکی پدیا
پیموزاید و چاقی

در بعضی از بیماران مشاهده شده که پیموزاید باعث چاقی در شکم و پهلو می شود .

پیموزاید چه قرصی است

پیموزاید اصولاً جهت درمان روان‌پریشی مصرف می‌شود. این دارو به منظور متوقف ساختن تیک‌های صوتی و حرکتی در بیماران مبتلا به اختلال Tourette’s به کار می رود.

پیموزاید دارویی است به منظور کاهش حرکات کنترل نشده (تیک حرکتی) و یا طغیان کلمات غیر ارادی (تیک صوتی) ناشی از سندرم تورت بکار می رود.پیموزاید همچنین گاهی اوقات در درمان اسکیزوفرنی  و رفتارهای خاص و تیک های وسواسی، و سایر اختلالات روانی در بزرگسالان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

پیموزاید باعث کاهش فعالیت یک ماده شیمیایی (دوپامین) مغزی می شود. و از دسته داروهای ضد سایکوز است.

قرص پیموزاید (Pimozide) به منظور درمان روان‌پریشی در بیمارانی که دچار تیک‌های صوتی و حرکتی هستند استفاده می‌شود. این دارو در درمان اسکیزوفرنی و سایر اختلالات روانی تجویز می‌شود. قرص پیموزاید در مواردی که بیمار به داروهای دیگری همچون قرص هالوپریدول پاسخ نداده و یا توسط بیمار قابل تحمل نباشد به کار می‌رود.

پیموزاید قیمت

قیمت : 22,000 تومان

پیموزاید و فلووکسامین

فلووکسامین برای درمان اختلال وسواس فکری عملی (OCD) استفاده می‌شود

مصرف بسیاری از داروها در کنار فلووکسامین ممکن است بر ریتم قلب (QT طولانی) تأثیر بگذارند. از جمله پیموزاید، تیوریدازین و مواردی از این قبیل.

اورپ پیموزاید

قرص اورپ فورت و قرص پیموزاید و قرص پوریکا هر سه یک قرص با نام های مختلف هستند  .

قرص پیموزاید ایرانی

اورپ نام برند داروی پیموزاید است که آلمان تولید کننده آن می‌باشد.  

اورپ فورت نیز یکی دیگر از برندهای خارجی پیموزاید است که کشور پرتغال تولید کننده آن می‌باشد.

پیموزاید نمونه داخلی است که تفاوتی ندارند .

پیموزاید و الکل

ممکن است ۲-۳ هفته زمان ببرد تا به نتیجه مطلوب برسید. از مصرف الکل اجتناب کنید. مایعات کافی مصرف کنید مگر اینکه مصرف مایعات از سوی درمانگر شما محدود شود. ممکن است موارد ذیل را تجربه کنید: خواب آلودگی بیش از حد، بی قراری، گیجی، تاری دید، یبوست، خشکی دهان، بی اشتهایی. موارد ذیل را گزارش کنید: اختلالات مداوم سیستم عصبی (لرزش انگشتان، تغییر قدم یا تعادل، آرامش بیش از حد، سرگیجه، تغییرات غیر عادی عضلات یا صورت، اضطراب، افکار غیر عادی، گیجی، تغییر شخصیت)، یبوست یا عوارض گوارشی که برطرف نشود، تورم سینه (زن و مرد)، کاهش توان جنسی، تغییرات بینایی، تنگی نفس، سرفه های غیر عادی، عوارض شبه آنفولانزا یا بدتر شدن شرایط.

پیموزاید به انگلیسی

Pimozide :‌  ORAP FORTE

موارد استفاده پیموزاید

  • درمان روان‌پریشی
  • متوقف ساختن تیک‌های صوتی و حرکتی
  • درمان سندرم تورت
  • کاهش حرکات کنترل نشده (تیک حرکتی)

 

پیموزاید برای کودکان

داروی پیموزاید که نام تجاری اورپ هم عرض می گردد معمولا توسط پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان برای درمان تیک های صوتی و حرکتی تجویز می گردد. پیموزاید در درمان اسپاسم عضلات صورت هم کاربرد دارد. همچنین پتانسیل کمی در القای اثرات آرامبخشی و خواب آوری دارد. این دارو به صورت قرص ۱ و ۴ میلی گرم و شربت موجود می باشد.

  • پیموزاید را  در ظرف بسته و دور از دسترس کودکان و در دمای اتاق و دور از گرما و رطوبت ( نه در حمام ) نگه دارید.

قرص پیموزاید برای چیست

  • درمان روان‌پریشی
  • متوقف ساختن تیک‌های صوتی و حرکتی
  • درمان سندرم تورت
  • کاهش حرکات کنترل نشده (تیک حرکتی)

قرص پیموزاید با چه داروهای تداخل دارد

آنتی‌بیوتیک‌هایی مثل آزیترومایسین، کلاریترومایسین، اریترومایسین، دیریترومایسین و ترولیندومایسین. ضدقارچ‌هایی مثل ایتراکونازول و کتوکونازول، آنتی‌بیوتیک‌های ماکرولید‌،‌ داروهای مهارکننده پروتئاز‌ و نفازودون، داروهای ضدتشنج، مهارکننده‌های منوآمین اکسیداز، ایندیناویر، نلفیناوی،ریتوناویر، سکویناویر، زایلوتون، ضدافسردگی‌های سه‌حلقه‌ای، دیسوپیرامید، ماپروتیلین، پروبوکول، پروکائین آمید و کینیدین، متیل فنیدات، پمولین، آنتی‌هیستامین‌ها، الکل و داروهای مضعف CNS

پیموزاید در بارداری

    • مصرف پیموزاید در بارداری

 رده: C امکان در نظر گرفتن خطر نیست چون مطالعات کافی بروی انسان موجود نیست.

    • مصرف پیموزاید در شیردهی

ترشح این دارو در شیر مشخص نشده و مصرف آن در دوران شیردهی پیشنهاد نمی شود.

مصرف این دارو در ۳ ماهه آخر بارداری باعث ایجاد مشکلاتی مانند سندروم محرومیت از دارو، مشکلات تنفسی و تغذیه ای، نق زدن، لرز یا گرفتگی عضله در نوزاد می شود. با این حال اگر دارو را قطع کنید دچار سندروم محرومیت از دارو می شوید. اگر باردار شدید بدون اطلاع پزشک دارو خود را قطع نکنید.

مسمومیت با پیموزاید

  • این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک مصرف نکنید.
  • اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت دارویی شده است و علائمی مانند تنگی نفس، تنفس کند یا کم عمق، غش و ضعف (از حال رفتن)، ناتوانی در بیدار شدن(کما) در او دیدید، فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

اورپ فورت

برای تخفیف تیک‌های صوتی و حرکتی در بیماران مبتلا به اختلال Tourette s بکار می‌رود که علائم آنها شدید می‌باشد یا قادر به تحمل هالوپریدول نیستند و یا به این دارو پاسخ نداده‌اند. همچنین این دارو به عنوان نگهدارنده در جنون جوانی مزمن بدون علائم هیجان، بیقراری یا فعالیت‌ مفرط مصرف می‌شود.

اورپ فورت 4 میلی گرم

پیموزاید یا اورپ دارویی است که در درمان سندرم تورت بکار میرود.

این دارو فقط در بیماران با علایم شدید که به دیگر درمان ها پاسخ نداده اند مصرف میشود.

اورپ ایرانی

اورپ ایرانی پوریکا نام دارد .

قرص اورپ ایرانی
اورپ فورت ایرانی

مواد اولیه داروی ایرانی و خارجی یکی است و اورپ فورت ایرانی با پیموزاید خارجی تفاوتی ندارد . اورپ فورت ایرانی ارزانتر از پیموزاید خارجی است .

قرص اورپ برای چیست

  • درمان روان‌پریشی
  • متوقف ساختن تیک‌های صوتی و حرکتی
  • درمان سندرم تورت
  • کاهش حرکات کنترل نشده (تیک حرکتی)

اورپ پیموزاید

داروی اورپ با پیموزاید تفاوتی ندارد .

اورپ چیست

قرص اورپ فورت یا پیموزاید دارویی است که در درمان سندرم تورت بکار می رود. این دارو فقط در بیماران با علایم شدید که به دیگر درمان ها پاسخ نداده اند مصرف می شود. در ﻣﻄﺎﻟﻌــﺎت داروﻫــﺎی روان ﭘﺮﻳﺸﻲ ﻧﺸﺎن داده ﺷﺪه ﻛﻪ اﻳﻦ دارو ﻫﻴﭻ ﻣﺰﻳﺘﻲ در ﻣﻘﺎﻳﺴـﻪ ﺑـﺎ دﻳﮕـﺮ داروﻫـﺎ ﻧـﺪارد، ﻫﻤﭽﻨـﻴﻦ، ﮔﺰارﺷﺎت اوﻟﻴﻪ ﻣﺒﻨﻲ ﺑﺮ ﻣؤﺛﺮ ﺑﻮدن در اﺧﺘﻼل ﺗﻴﻚ وﺟﻮد دارد اﻣﺎ در ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺑﻌﺪی اﻳـﻦ ﻣﻮﺿـﻮع اﺛﺒﺎت ﻧﺸﺪه اﺳﺖ. ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﺗﺎأﺛﻴﺮات ﻗﻠﺒﻲ ﻧﺎﻫﻨﺠﺎر، در ﻫﻴﭻ ﺷﺮاﻳﻄﻲ اﻳﻦ دارو در ﺧﻂ اول ﻗﺮار ﻧﺪارد. گرچه مکانیسم دقیق اثر دارو مشخص نیست ولی احتمالا از طریق مهار گیرنده‌های دوپامین در دستگاه عصبی مرکزی عمل می‌کند. قرص اورپ فورت همچنین باعث افزایش turn over دوپامین و انسداد کانال‌های کلسیمی وابسته به ولتاژ و مهارگیرنده‌های اوپیوئیدی و افزایش غلظت پرولاکتین می‌شود.

قرص اورپ چیست

برای تخفیف تیک‌های صوتی و حرکتی در بیماران مبتلا به اختلال Tourette s بکار می‌رود که علائم آنها شدید می‌باشد یا قادر به تحمل هالوپریدول نیستند و یا به این دارو پاسخ نداده‌اند. همچنین این دارو به عنوان نگهدارنده در جنون جوانی مزمن بدون علائم هیجان، بیقراری یا فعالیت‌ مفرط مصرف می‌شود.

قرص اورپ خارجی

مواد اولیه داروی ایرانی و خارجی یکی است و اورپ فورت ایرانی با پیموزاید خارجی تفاوتی ندارد . اورپ فورت ایرانی ارزانتر از پیموزاید خارجی است .

اورپ فورت خرید

از داروخانه فقط با نسخه پزشک قابل خرید است .

اورپ دارو
داروی اورپ فورت
داروی اورپ

  • درمان روان‌پریشی
  • متوقف ساختن تیک‌های صوتی و حرکتی
  • درمان سندرم تورت
  • کاهش حرکات کنترل نشده (تیک حرکتی)

 

تداخل دارویی اورپ فورت

درمان تیک های ساده یا تیک های که بیماری تورت (Tourette) مربوط نیستند ، تیک های حرکتی و صوتی ناشی از دارو ( نظیر متیل فنیدیت ، آمفتامین ) تا زمانی که مشخص شود ناشی از دارو هستند یا ناشی از بیماری توره ، بیماران مبتلا به سندرم مادرزادی QTطولانی یا سابقه آریتمی های قلبی ، بیمارانی که سایر دارو های طولانی کننده فاصله QTرا دریافت می کنند ، بیمارانی که داروهای ضد قارچ یعنی ایتراکونازول و کتوکونازول مصرف می کنند

بیمارانی که آنتی بیوتیک ماکرولیدی اریترومایسین دریافت می کنند، بیمارانی که دچار تضعیف شدید و سمی CNSیا حالت اغماء ، به هر علتی هستند و بیمارانی که حساسیت مفرط به پیموزاید دارند .

مشخص نیست که آیا واکنش متقاطع بین آنتی سایکوتیک ها وجود دارد یا خیر ، به همین علت در بیمارانی که نسبت به سایر آنتی بیوتیک هاحساسیت مفرط دارد با احتیاط تجویز شود .

ممکن است اختلالات الکترولیتی نظیر هیپوکالمی در بیماری که پیموزاید مصرف می کند منجر به مسمومیت قلبی شوند

عوارض داروی اورپ

سردرد  , خشکی دهان , یبوست , تاری دید , سرگیجه , ضعف , تب  , عوارض خارج هرمی , خواب آلودگی , خستگی , بی قراری

موارد مصرف پیموزاید  :

برای تخفیف تیک‌های صوتی و حرکتی در بیماران مبتلا به اختلال Tourette s بکار می‌رود که علائم آنها شدید می‌باشد یا قادر به تحمل هالوپریدول نیستند و یا به این دارو پاسخ نداده‌اند.

همچنین این دارو به عنوان نگهدارنده در جنون جوانی مزمن بدون علائم هیجان، بیقراری یا فعالیت‌ مفرط مصرف می‌شود.

دوزبندی در بزرگسالان:

 

قرص پیموزاید

 

– دوز معمول بزرگسالان در سندرم تورت :
دوز اولیه : 1 تا 2 میلی گرم در روز در دوزهای منقسم
دوز نگهدارنده : کمتر از 0.2 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن یا 10میلی گرم در روز (هر کدام که کمتر بود)
دوز حداکثر : 10 میلی گرم در روز
– دوز معمول اطفال در سندرم تورت :
12 سال و بیشتر: دوز اولیه: 0.05 میلی گرم بر کیلوگرم موقع خواب
دوز حداکثر: 0.2 میلی گرم بر کیلوگرم وزن ( از 10 میلی گرم در روز تجاوز نکند)

عوارض جانبی:

سردرد  , خشکی دهان , یبوست , تاری دید , سرگیجه , ضعف , تب  , عوارض خارج هرمی , خواب آلودگی , خستگی , بی قراری

موارد منع مصرف:

در صورت سابقه آریتمی قلبی، سندرمQT طولانی ، ضعف شدید CNS، حالات کوما، تیک‌های صوتی و حرکتی به غیر از اختلال Tourette s، کاهش پتاسیم خون و سابقه سرطان پستان نباید از این دارو استفاده کنند.

همچنین برای بیمارن تحت درمان با داروهای طولانی کننده QT، ضد قارچ‌های آزولی (مثل ایتراکونازول ، کتوکونازول)، آنتی بیوتیک‌های ماکرولید‌،‌ داروهای مهار کنند پروتئاز‌ و نفازودون نباید این دارو را بکار برد.

هشدارها و احتیاطات:

۱- پیموزاید ممکن است باعث طولانی شدن فاصله QT در الکتروکاردیوگرام، پهن شدن ، فرورفتگی و معکوس شدن موج T و ظهور موجهای U خواهد شد. قبل از شروع درمان و در طی مصرف پیموزاید(مخصوصا در هنگام تنظیم مقدار دارو) الکتروکاردیوگرافی باید به طور منظم انجام شود. طولانی شدن QT بیشتر از ۴۷/۰ ثانیه در کودکان و ۵۲/۰ ثانیه در بزرگسالان یا بیش از ۲۵% آنچه قبل از درمان بوده است باید ملاکی برای قطع یا کاهش مقدار مصرف دارو محسوب شود.

۲- در صورت گلوکوم با زاویه بسته ، سابقه ایلئوس فلجی ، هیپرتروفی پروستات ، اختلالات ECG، نارسائی کبدی یا کلیوی ، سابقه حملات عصبی و حساسیت به پیموزاید یا سایر داروهای ضد جنون، این دارو را باید بااحتیاط کامل بکاربرد.

۳- در صورت بروز taredive dyskinesia باید قطع مصرف دارو مورد توجه قرار گیرد.

۴- سندرم بدخیم نورولپتیک همزمان با استفاده داروهای ضد جنون مشاهده شده است . علائم این سندرم شامل هیپرپیرکسی ، سفتی عضلات، علائم روانشناختی(کاتاتونیک) و اختلالات اتونوم (نبض و فشار خون نامنظم، تاکی کاردی، آریتیمی‌ و تعریق شدید) می‌باشد.

در صورت بروز این سندرم، مصرف دارو باید فوراً قطع شود.

تداخلات دارویی:

مصرف همزمان این دارو با الکل وداروهای مضعف CNS باعث تشدید اثر تضعیف CNSمی شود .

آمفتامین ها متیل فنیدات ،پمولین باعث ایجاد تیک خواهند شد .قبل از شروع مصرف پیموزاید باید مصرف این داروها قطع گردد .

پیمو زاید اثری در درمان تیکهای ناشی از داروها ندارد .

مصرف همزمان این دارو با آنتی کولینرژک ها باعث تشدید اثرات آنتی کولینرژیک ها می شود .

پیمو زاید آستانه تشنجات وتاثیر داروهای ضد تشنج ها را کاهش می دهد .

مصرف همزمان این دارو با مهار کننده های منو آمین اکسیداز باعث تشدید اثرتضعیف CNS،افت فشار خون وتقویت اثرات آنتی کولینرژیک میشود . آنتی بیوتیک های ماکرولید ،آب گریپ فروت ،مهار کننده های پروتئاز HIV (مثل ایندیناویر ،نلفیناویر ،ریتوناویر ،سکویناویر )،ایتراکو نازول ،کتوکونازول،نفازودون ، زایلوتون ،غلظت پیموزاید را افزایش می دهند .

مصرف این دارو با داروهای دارای عوارض خارج هرمی موجب تشدید این گونه عوارض می شوند.

مصرف همزمان پیموزاید با داروهای طولانی کننده فاصله QT (مثل ضدافسردگی های سه حلقه ای ،دیسو پیرامید ،ماپروتیلین ،پروبوکول ، پروکائین آمید وکینیدین ) باعث افزایش احتمال آریتمی قلبی وطولانی شدن فاصله QT میشود .

توجهات پزشکی-پرستاری / آموزش به بیمار – خانواده:

۱- مصرف پیموزاید ممکن است موجب ایجاد اختلالات در توانائی‌های جسمی و روانشناختی گردد ،لذا در انجام کارهای بالقوه خطرناک مانند رانندگی یا کار با ماشین آلات باید احتیاط کامل را رعایت نمود.

۲- در بیماران مبتلا به کاهش پتاسیم خون، قبل از شروع درمان باید کمی پتاسیم خون را درمان کرد ،زیرا خطر بروز آریتمی قلبی وجود دارد.

۳- برای بیمارانی که اثرات آنتی کولینرژیک برای آن ها خطرناک است ،این دارو را باید با احتیاط مصرف کرد.

۴-بیماران سالمند به مقادیر کمتری از دارو نیاز دارند.

۵-مقدار مصرف دارو را باید به تدریج و به طور دوره ای کاهش داد تا مشخص شود آیا تیک ها تداوم دارند. بعد از کاهش مقدار دارو، افزایش شدت و تناوب تیک ممکن است به طور موقتی اتفاق افتد، ولی این به دلیل برگشت علائم نیست. لذا باید بعد از کاهش مقدار ۲-۱هفته صبر نمود و سپس نتیجه گیری کرد.

۶-از آنجاییکه این دارو ممکن است آریتمی قلبی ایجاد کند گرفتن نوار قلب در طی درمان و قبل و بعد از آن ضروری به نظر می‌رسد.

۷-در صورتیکه بیمار سابقه آریتمی قلبی، کاهش پتاسیم خون و یا سرطان سینه دارد نباید این دارو را مصرف کند.

۸-برای بیمارانی که اثرات آنتی کولینرژیک برای آن‌ها خطرناک است ،این دارو را باید بااحتیاط مصرف کرد.

۹-جهت جلوگیری از سرگیجه در شروع درمان، بعد از مصرف هر دوز بیمار باید حدود 30 دقیقه دراز کشیده و از تغییر وضعیت ناگهانی مخصوصا در هنگام بلند شدن خودداری کند.

فارماکودینامیک / کینتیک:

پیموزاید یک داروی ضد جنون خوراکی با اثر مهارکنندگی گیرنده های دوپامین در سیستم عصبی مرکزی میباشد که این عملکرد باعث خواص درمانی و برخی اثرات ناخواسته دارو میگردد .
به علاوه پیموزاید مانند سایر داروهای آنتی سایکوتیک اثرات مختلفی بر سایر گیرنده های سیستم عصبی مرکزی دارد که کاملا مشخص نشده است .
پیموزاید همچنین پتانسیل کمی در القای اثرات آرامبخشی و خواب آوری بخاطر اختصاصی تر عمل کردن در مهار گیرنده های دوپامین نسبت به سایر داروهای نورولپتیک دارد. (به همین جهت جایگزین مناسبی برای هالوپریدول بحساب میاید)

• بیش از 50 درصد دارو بعد از مصرف خوراکی جذب می شود .

• حداکثر غلظت پلاسمایی دارو 6 تا 8 ساعت بعد از مصرف خوراکی آن بوجود می آید .

• نیمه عمر آن حدود 29 ساعت پس از استفاده از تک دوز دارو در داوطلبان سالم می باشد.